Založ si blog

Jeseninovská sága 1 – pilotné slová

          Keď som zjari písal do blogu jeden zo svojich prvých článkov o osobnostiach, venoval som ho Sergejovi Jeseninovi (Môj Jesenin). Vtedy som ešte nevedel, že sa k Jeseninovi vrátim. Keď som si s odstupom niekoľkých mesiacov svoj článok prečítal, mám pocit, akoby som to odflákol… Tak trochu sa hanbím… Sám pred sebou…

Сергей Александрович Есенин

          Nedávno som si pozrel film Sergej Jesenin v hlavnej úlohe so Sergejom Bezrukovom. Pod dojmami z filmu som uverejnil blog  o jednej z jeho veľkých lások –  americkej tanečnici Isadore Duncan. (Tancovať som začala už v matkinom lone…) Pri štúdiu jej životopisu som stále viac a viac narážal na nezrovnalosti a protirečenia súvisiace s Jeseninom ľuďmi okolo neho. Zahĺbil som sa teda do jeho súkromia celou svojou bytosťou. Po preštudovaní jedného materiálu som prešiel k ďalšiemu. Ten mi vyvracal to, čo som sa dozvedel v prvom. A čím viac som toho študoval, tým viac sa mi kĺbko získaných vedomostí zamotávalo. Autori príspevkov buď čerpali z toho istého pôvodného zdroja (prazdroja, a nemyslím tým pivo), alebo ich údaje boli neúplné, deformované, nesprávne. Osoby a aj samotný Jesenin sú raz idealizované, inokedy zase odsúdeniahodné (myslím tým morálne odsúdenie, lebo ľudí blízkych Jeseninovi bolo odsúdených viac než dosť, a niektorí to schytali aj bez odsúdenia). Medzi spomienkármi či životopiscami sú aj jeho príbuzní, v prvej či druhej generácii. Ani u Jeseninovcov neboli rodinné vzťahy ideálne (iba zidealizované niektorými autormi), a tak vyplávalo na povrch všeličo… Blízki príbuzní si nepomohli, keď bolo najťažšie, zavrhli sa aj vlastní súrodenci navzájom. (Vraj…)

          Zomrieť v tridsiatke a žiť (či skôr nežiť) postupne s piatimi manželkami… (Podľa jedného autora legálnym boli iba jedno z manželstiev, a to so Zinaidou Rajch), iní uvádzajú aj dáta sobášov či rozvodov. Jeden autor hovorí, ako sa tie manželky aj po rozvode mali vo vzájomnej úcte, skôr by som uveril tým, ktorí píšu o chlade, žiarlivosti, alebo dokonca nenávisti… (česť výnimkám) Postupne som objavil materiály v takom množstve a také obšírne, že na ich preštudovanie by jeden priemerný život hádam ani nestačil…  

          Rovnako ako sú protichodné názory na život Jesenina a jeho okolia, tak rozporuplné názory sú aj na film Jesenin a na seriál. Kto sa chce pobaviť, tomu to stačí,  Bezrukov je herec charizmatický, dokáže zahrať hádam každého. Možno by úlohu Jesenina nik nezahral lepšie. Ibaže on je jedným z tvorcov filmu. A tvorcovia sa dopustili viacerých historických aj mravných nepresností. Pravnuci básnika sa s nimi najprv chceli súdiť. Potom si to rozmysleli. 

          Rozhodol som sa teda mojim čitateľom priblížiť najmä Jeseninových príbuzných – od prarodičov po prapotomkov. Snažil som sa ísť na akýsi kompromis medzi názormi jednotlivých autorov, aj keď poviem – skutočnú pravdu, neskreslenú, poznajú iba tí, ktorých sa to týka. A tí sú už väčšinou na pravde Božej. Možno nás hodnotia a sledujú… (Po niekoľkých dňoch strávených v myšlienkach na Jesenina, som odrazu začal „myslieť v rytme“, a myšlienky mi prichádzali akoby vo veršoch. Pod vplyvom toho som hneď napísal báseň venovanú básnikovi. Po „dobrúsení“ ju hádam uverejním.)

          Škoda, že nepoznám vzorku mojich „skalných“ čitateľov. Najmä vekovú. Ide mi o to, či sa učili ruštinu, a hlavne či si ju aj pamätajú. Veľa doplnkových (zvukových, hudobných, písomných) materiálov je v ruštine. Nechcem siahať po prekladoch našich básnikov, možno by som tým porušil autorské práva. Ak niečo preložím, tak radšej voľne. Jesenin sa ťažko prekladá. V jeho básňach je veľa archaizmov, slov či predmetov, ktoré sa už desaťročia nepoužívajú. Preto klobúk dolu pred jeho slovenskými prekladateľmi – Janko Jesenský, Milan Rúfus, Ľubomír Feldek, Ján Šimonovič a iní. Veľmi sa mi páčia piesne na jeho básne, najmä romance. Niektoré z nich zľudoveli. Kto ich pochopí, toho nemôžu nechať ľahostajným, musia ho „chytiť za dušu“. 

          Aj moderní skladatelia (presnejšie hádam – zhudobňovatelia) sa ich chytajú. V jednom zozname som našiel takmer 90 interpretov jeho piesní. Skupín aj sólistov. Klasických aj supermoderných. Niektoré hraničia hádam s metalom. Netvrdím však, že sa mi páči všetko. Ja som skôr na také „na city“. Vtedy si predstavujem tú prírodu, polia, rieku Oku, brezy, jarabinu… Viaceré sú uverejnené na blogu Môj Jesenin. Niečo na Isadore Duncan 

          Jednu časť chcem teda venovať predkom Jesenina. Ďalšiu jeho súrodencom a ich potomkom. Samozrejme oddelím od seba jeho manželky, aby sa posmrtne nehádali… Izrjadnova – Voľpin – Rajch – Duncan  (už bola) – Tolstaja, jeho ďalšie lásky, niektorí ďalší príbuzní, a dotknem sa aj filmu – seriálu. Napriek množstvu materiálu sa mi nepodarilo s istotou ustanoviť, či bola Jeseninovou manželkou skôr Izrjadnova alebo Voľpin(ová). (Priezviská najradšej nechávam v originále, aby si už teraz niekto nemyslel, že Voľpin je muž. Presnejšie, Voľpin je aj muž, ale to je ich spoločný syn. Jediný zatiaľ žijúci.) 

          Priznám sa… Od čias, keď som písal svoju diplomovú prácu, som si tak dôsledne na jednom autorovi „nezamakal“. 

          Chcem poďakovať ešte môjmu priateľovi blogerovi Vilovi Kusému, ktorý mi (a nielen pri Jeseninovi) veľmi pomáha pri výbere hudobných a výtvarných doplnkov (ja tomu vravím – dekorácie). A vôbec – na blogovanie ma naviedol on. 
.
         D r a g o     XI/2011
 

          film Jesenin 
http://seasonvar.ru/serial-1364-Esenin.html

 
 väčšie foto
pamätník Sergejovi Jeseninovi v rodnom Konstantinove
 
 
slová básnika


 
.

pamätník Sergeja Jesenina v rodnom Konstantinove

 

pamätník Sergeja Jesenina v rodnom Konstantinove

zdroj  1  2  3 

Feferónky 73

24.04.2024

Alkoholici a fajčiari môžu byť spokojní. Na orgány sa nehodia. Dobrí ľudia majú v živote len malú šancu uplatniť sa – svet patrí kurvám! .

Feferónky 72

22.04.2024

V minulosti bol sex alternatívou k debilným seriálom. Zvláštne znamenie: Bez pírsingu, bez tetovania, psa nemá. .

Zo Zvyku

20.04.2024

Na Matku Zem sme zanevreli Na pretras prišli Nebesá Zvyká si trpák na povely A jeho duša neplesá .

europarlament, európsky parlament, eú, vlajky

Mimovládne organizácie píšu do Bruselu, chcú nezávislú a slobodnú RTVS

24.04.2024 13:02

Otvorený list, pod ktorý sa podpísalo viac ako 68-tisíc občanov Slovenska, smeruje poslancom europarlamentu i eurokomisii.

michelko

O zmenách vo Fonde na podporu umenia sa bude hlasovať až budúci štvrtok

24.04.2024 12:18, aktualizované: 13:17

Presunúť hlasovanie zo stredy na budúci týždeň navrhol šéf parlamentného kultúrneho výboru Roman Michelko (SNS), ktorý je predkladateľom návrhu novely zákona o FPU.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Vláda schválila zákon o Slovenskej televízii a rozhlase. Mení sa názov aj spôsob kreovania orgánov

24.04.2024 11:25, aktualizované: 11:41

Riaditeľa bude voliť deväťčlenná rada so štyrmi nominantmi Ministerstva kultúry.

Drienovec, výrub stromov

Postupy pri výrube drevín sa majú zjednodušiť. Cieľom je znížiť strety s medveďom i škody na plodinách

24.04.2024 11:07, aktualizované: 12:33

Vyplýva to z novely zákona o ochrane prírody a krajiny, ktorý schválila vláda.

Drahoslav Mika

fejtóny, aforizmy, básničky

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,240
Celková čítanosť: 5693798x
Priemerná čítanosť článkov: 2542x

Autor blogu

Archív