Sisyfos (4)

Thanatos letí za Sisyfom,
Príkaz má taký od Dia –
Za protibožskoľudský výkon
Čierna mu udrie hodina.

Sisyfa mal by dať do klady,
V klade ho dovliecť do Hádu.
Počúva Sisyf… Vraj nevadí…
Nechápe len tú parádu…-

Prvýkrát vôbec kladu vidí,
Nechápe, ruky – nohy – kam..?
Thanatovi vraj nezávidí,
Ukáže nech mu najprv sám…

Thanatos teda svoje údy
Do klady dá, jak majú byť.
Len na to čaká Sisyf súdny –
Do klady Smrť chce zatvoriť.

Zacvakne klada. Ruka – noha…
Sisyfos sa len usmeje.
V zajatí drží Čiernoboha –
Diove spľasli nádeje

Na svete nikto neumiera,
Neleje krv sa po poli,
Nehynie človek ani zviera,
Rana sa ihneď zahojí…

Nerinčia zbrane na bojisku,
Vraha si nikto nenajme,
Mäsové misky na smetisku –
Neje sa mäso baranie.

Krvavú obeť nevykoná
Nijaký veštec ani kňaz.
Hádovi päty lepí smola –
Nechodia duše na pretras.

Sisyfos smrti zbavil ľudí,
Ľudia sa bohov neboja,
Thanata človek neprebudí
Zo smrteľného pokoja.

Šle Zeus za ním boha vojny –
Krvilačného Aréa –
Thanata hneď nech z klady zvoľní!
Sisyfovi zas udrela…

Thanatos nech mu dušu z tela
Vyrve bez ďalšej parády.
Posledná iskra vyhorela.
Hádes si ďalšie zariadi.

Sisyfovi už dovolia len
S Meropé nech sa rozlúči,
Keď už raz má byť dokonané.
Spočinie v jeho náručí…

Bohovia aby neslyšali,
Šepká jej tíško do uška,
Telo nech jeho nedá spáliť,
Obety smrť nech nerušia…

Nalieha Arés na Thanata,
Ten schmatne dušu do drápov.
Len čo je v Háde, to sa ráta!
Strieka už krv z tiel vojakov…

Túla sa duša Sisyfova
Od Persefóny k Hádovi.
Ktosi tu kvíli, ktosi stoná,
Hádes je z neho hotový…

Obety nikto neprináša,
Nekladú telo do hrobu,
Túla sa duša bez rováša,
Bohom z rúk duše nezobú…

Sisyfos len vie, čo sa deje,
Meropé sám dal pokyny.
Času dosť ešte na galeje,
Tváriť sa musí nevinným…

Podíde skromne k vládcom tieňov,
Vystrúha minu pokory –
Pustia ak ho za jeho ženou,
Pohrebné zvyky dotvorí –

Pochovať dá sa, jak sa patrí,
Budú aj bohom obety.
Na Svete bol by dní len dva – tri,
A potom zase v Zasvetí.

Meropé svojej napomenie
Dopísmena a doslova,
Bohom nech činí dobrodenie,
Až telo jeho pochová.

Hádovi slovo kráľa dáva.
Persefóna mu uverí.
Dostáva tri dni mimo práva,
Trikrát sa vyspí v posteli.

Telo kým nie je pochované,
Nevykonané obete,
Nemôžu dušu prijať v Háde,
Túlať sa musí po svete…

Vracia sa naspäť do Korinthu,
Sľuby sa stále sľubujú…
Naletí aj boh na tú fintu –
Chlieb sa je – figy kupujú…

Narazí doma súdok vína,
S Meropé opäť užíva,
Na Tamten svet už nespomína,
Užiť sa dá len zaživa.

Hoduje, v dome hostí víta –
Hodiny… týždne… mesiace…
Mäso sa ráta na korytá,
V bruchu sa všetko poprace.

Čakajú Hádes, Persefóna,
Rhamadant, Mínos, Aiakos,
Spomenie Zeus otca Krona,
Nadáva smrtným lajdákom.

Pripíšu vinu Thanatovi –
Súvislosti sú príčinné.
Dostáva teda pokus nový…
Sisyfos sedí pri víne,

Čierne keď krídla zašelestia,
Čierny keď plášť sa rozvinie.
Sisyfos ani nevstal z miesta,
Čo čaká ho, ho neminie…

Posedia ešte chvíľu spolu,
Sisyfos gúľa očami…
Čierneho počas rozhovoru
Víno ho celkom omámi –

Hlava mu kväcne, vníma málo,
Thanatos ruky pomädlí.
Bodaj to všetko porantalo!
Dorátané sú jeho dni.

Zasadí v Háde súdna rada,
Sysifov tieň aj postojí.
Súdna rada mu balvan hľadá –
Nedopočinie v pokoji…

Kotúľa hriešnik skraja hory –
Vyváľa balvan k vrcholu,
Horu však nikdy nepokorí –
Zgúľa sa balvan pod horu…

Tak trvá to už celé veky ,
Inakšie ani nebude.
Nerobil bohom keby prieky…
Vlastne… Tak to mal v Osude…


ilustrácia: Tizian zdroj

(Hádes – boh Zasvetia i Zasvetie samo,
Persefóna – bohyňa Zasvetia, Hádova manželka,

Thanatos – boh smrti zdroj
Arés – boh vojny,
Čiernoboh – výpožička zo slovanskej mytológie,

Kronos a Rheia zdroj
Kronos – hlavný predstaviteľ druhej generácie gréckych bohov,
otec Dia a jeho súrodencov,

Rhamadanthys, Mínos, Aiakos zdroj – súdia v Háde duše mŕtvych za ich skutky,
Kým telo nie je pochované alebo spálené podľa predpísaných obradov,
kým nie sú prinesené obety bohom a mŕtvemu nie je vzdaná patričná úcta,
nemôže byť duša nebožtíka prijatá do Hádu)
D r a g o 13/15052012



Korintský statér, Avers – Pegas, pod ním písmeno Koppa –
prvý symbol v archaickom písme ako názov mesta,
Revers – Athéna v korintskej prilbe zdroj

Korint




Korintský prieplav zdroj

Proti srsti 85

05.11.2025

Život je ako ponožka. Neviem prečo. Nad tým nech si lámu hlavu filozofi. . Jedni by chceli žiť čo najdlhšie, druhí či najširšie. .

Proti srsti 84

03.11.2025

Dnes žijeme z toho, čo sme dorobili včera, a nie z toho, čo (ne-) dorobíme zajtra. . Všetky cesty vyzdobené rajskými sľubmi viedli zatiaľ do pekla. .

Jablko

01.11.2025

Zakopol som nechtiac nohou O guľaté jablko Keby som mu nepomohol Iný by ho roztĺkol .

2010-snapshots-album

Pakistan napriek prímeriu zaútočil na Afganistan

06.11.2025 16:03

Pakistan použil ľahké a ťažké zbrane a zaútočil na civilné oblasti.

Havária na diaľnici D1, kamión

Tragédia na diaľnici D1: na úseku medzi Piešťanmi a Trnavou hlásia smrteľnú nehodu

06.11.2025 15:35, aktualizované: 16:20

Na mieste sa tvoria kolóny.

Hlina alojz

Penzióny za milióny z EÚ neplnia účel. Opozícia hovorí o fraške: PPA zistila chyby, no kontroly boli vraj len formálne. Takáč reaguje

06.11.2025 15:30, aktualizované: 16:21

PPA uznala možnosť odstúpiť od zmluvy, pokiaľ nedošlo k naplneniu cieľov projektu, a žiadať vrátenie prostriedkov.

rakúsko, škola, streľba, graz, polícia

Vo Viedni odhalili skrýšu so zbraňami údajne napojenú na hnutie Hamas

06.11.2025 15:21

Spravodajská služba nadobudla „podozrenie, že skupina priviezla do Rakúska zbrane na použitie pri možných teroristických útokoch v Európe“.

Drahoslav Mika

fejtóny, aforizmy, básničky

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,521
Celková čítanosť: 6830266x
Priemerná čítanosť článkov: 2709x

Autor blogu

Archív