Založ si blog

Opatranka

 

Ňečujem še chori,
Ňič me ňetermuši.
Dochtorom z komori
Veľo ňeodkušim. 
.

Aňi me ňeboľi,
Aňi mi ňeslabi,
Rano še ohoľim, 
Poumivam labi,
.
Parfinu namokro
Brižňem poza ucha – 
Hutorja, že dochtor
Cale celo slucha. 
.
Piľi me za šorom
S kamaratom fčera.
Pojdzem spanombohom,
Naj mi tlak pomera. 
.
Ľem u gamboch suši. 
Medecina draha. 
I dochtor žic muši, 
Naj ľudzom pomaha. 
.
Čekareň paradna, 
Ciskaju še babi.
Predbehnuc še žadna 
Baba ňeochabi. 
.
I zdravi dakedi
Pitaju pe-en-ku.
Tedi čľovek smedni, 
Ket pije paľenku. 
.
Po scenoch plakati
Volaju do ňeba:
-Ňerobce potrati – 
Štatu dzecoch treba!
.
-Choce do zubara,
Ukažce mu zubi,
Von še už postara,
Ket vam šmerdzi z hubi!
.
-Chorobi od muchoch! 
-Už zaš chripka zuri!
-Na nohoch i rukoch
Štrihajce pazuri! 
.

-Ebola še zjavi
Jak ľisce zos repi – 
Ket chcece buc zdravi, 
Dochtor vas zaščepi!
.
Patika vas vola:
-Ľem tot, chto ňeskupi,
Taka Boža voľa, 
Zdravje sebe kupi! 
.
-Pokoštujce z našich 
Doplnkoch viživi – 
Vas šmertka dostraši, 
Nas euro uživi!
.
Šestrička jak z vati
Zos ľudzami jedna:
-Ňebudze prijati, 
Chto še ňeobjednal!
.
Preukaz vipita,
Či mam poisceňe,
Bo každa vizita
Nabira na ceňe.
.
Dzešec eura treba,
Šak čas – to peňeži.
Do pekla i ňeba
Frišno še ňebeži. 
.
Odberem z podpori
V ňezamesnanosci,
Bo ňechcem buc chori,
Chcem mac zdrave kosci.
.
Džmurkňem ňenapadňe,
Naj me dnuka pušči.
U kešeňi na dňe 
Z eurami zasuščim. 
.
Šestrička pochopi.
Chudoba ma kedi.
Naštred Europi
Mame dobri kredit. 
.
Zaplacil mi vstupne
I za proceduri.
U chribce mi rupňe, 
Oko še zadžmuri. 
.
Lapaju me nervi, 
Višvetľujem scicha:
-Ňigdze me ňešverbi
Aňi me ňepicha,
.
Aňi mi ňechori…
Na tlak mi zvedavi!
Od toho dochtori, 
Žebi ho meraľi!
.
Šumňe jej hutorim, 
Obracam na srandu…
-Šicki ľudze chori – 
I vam daco najdu!
.
Rozkapčajce rukav! 
Žili mace slabe!
Naoko posluchňem, 
V duchu na to dlabem!
.
Ihlu poucira, 
Žebi bula čista.
-Basom ci upira!
Zubi mocno sciskam.
..
Ket žilu prekoľe,
Pomaľučki caha…
Uča už u škoľe, 
Že ľucka krev draha. 
.
Pohar zos regalu
Do ruki mi poda – 
Pošľe me na malu…
Šikľina ňe voda… 
.
Idzem do zachodu,
Do pohara burim…
Na chodbe narodu…
Oči kus pridžmurim…
.
Jagbač mi sčerveňel.
Zdravkaju mi znami…
Na mojo sumeňe
Hluchoho zabavim. 
.
Stoľicu ňetreba.
I za to mi dzečni. 
Tvar mi nazad zbľadla…
Šak život ňe večni.
.
Vidichnuc mi ňeda, 
Za plachtu me vola.
-Ňijaka bešeda – 
Ric muši buc hola!
.
S tetanom bojuju
Šicki zdravotňici.
Skadzi vitri duju, 
Tam slunko ňešvici. 
.
Poiscovňa cvaka – 
Už je calkom na dňe!
Mac oca pijaka 
Dzecom češko padňe. 
.
Šestričkoj še pači
Mojo srandovaňe.
Vicahujem gači, 
Skrivam chlopske zbraňe,
.
Košuľu zapašem.
Uvod bi me maľi…
Doma kviči praše
U starej maštaľi. 
.
Ket ščesce dobite,
Šedňe i na vola.
Karti su odkrite – 
Mojo meno vola
.
Obvodni u bilim
Z vedľajšej mjesnosci.
Dochtor še ňemiľi,
Pacjent še ňezlosci. 
.
Višku mi odčita,
Stavja me na vahu,
Zvedavo še pita,
Či mam stravu drahu, 
.
Či mi ňe nervozni, 
Či špim dobre v noci,
Či sanitka požňi
Od frišnej pomoci, 
.
Či veľo ňekurim, 
Skadzi na to berem,
Či jim poľski kuri
A či dobre serem…
.
Presňejší – stoľicu
Či mam rano dobru,
S čim ľičim opicu, 
Keľo dam, ket žobru,
.
Či še žena vadzi,
Či ňeplaču dzeci,
Chto u karčme hradzi
Pivo i poldeci…
.
Už me nervi beru…
-Co mi – na visluchu?!
Ket ňežim večeru,
Ňežgvirči mi v bruchu. 
.
Prišol mi tu zdravi – 
Tlak mi odmerajce!
-Šicko še popravi,
Cerpežľivosc majce!
.
I gambi otvorim,
I jazik vivaľim…
-Ja spravdi ňechori, 
Šak vam šumňe hvarim. 
.
Vislovil mi i „a“ – 
Male, aľe dluše…
Na poscilku ľiham, 
Šak šestra ňekuše. 
.
Perše dochtor veľi: 
-Do pasa – dohola!
Abo ja šaľeni, 
Abo doba chora..?
.
Fonendoskop novi, 
Dochtor me preslucha. 
Šicko, co mi povi, 
Slucham na pol ucha. 
.
Nadichnuc še kaže,
Zatrimac dichaňe…
Na dichovej draže
Ruka mu zastaňe.
.
Perše še zaduma, 
Vecka še zamišľi…
-Na jednoho ruma
Co kebi me išľi..?
.
Ňič mi ňeodveci.
Oči jak dva švički…
A zo mňe viľeci: 
-Co, dochtor, dvojički?!
.
Šmich šestrička duši.
Gu sebe ju volam…
Šickich nas preruši
Telefon zo stola.
.
Po starej znamosci
Nuka diler ľiki – 
Preparat na kosci
Rovno z Ameriki! 
.
Motaju še droti
Jeden poza druhi.
Chribet še mi poci.
Tot kratki, tot dluhi…
.
Vipatra to hrožňe,
Ket jich po mňe ľepi.
Ňeška šicko možne, 
Vidzec budze šľepi.
.
E-ka-ge zapina,
Na papiru krivka
Dluha jak drabina.
Budze z babi dzivka…
.
Aňi ňeboľelo…
Takoj mi podalo…
-Patrim… cholesterol…
Mace ho ňemalo…
.
-Šak na daco preči
Čľovek umric muši!
-Ja ňeprocirečim…
Ňešmice jesc suši,
.
Ňešľebodno masne,
Vajca i slaňinu,
Bo vam švička zhašňe.
-Naco chovam šviňu?!
.
-Možece otrubi
I čarnoho chľeba.
-Mňe še to ňeľubi,
Naj še posci pľeban! 
.
Z toho cholesteru
Zochabce i sebe.
Naj ho ďabľi beru!
Paľenka še vstrebe.
.
Pražime na šmaľcu…
-Ňechcece vakcinu?
Jednu na prašacu, 
Druhi ftačacinnu – 
.
Tak še chripka vola
Strašna šikmooka.
Zabije i vola,
Kura ňezakvoka…
.
-Išče me ňekare.
Ošvečene ľiki
Zvikľi buc pohare
Abo štamperľiki. 
.
-Chori čľovek plače,
Z receptoch še ceši…
Obľikajce gače, 
Pokeľ mi ňezhrešil!
.
Išče mi ňevidzel
To, co vidzim prave – 
Že še pacjent snaži
Simulovac zdravje!
.
-Čapuju za rohom.
Už me tu ňebavi. 
Pojdzem, spanombohom.
Zostavajce zdravi!
.
S tlakom mi tu vešol
I odejdzem s tlakom. 
A budzem jesc meso
I rezanki z makom!
…………………………….
Tak mi Panboh pomahaj!
.
 
Malý slovník veľkoozorovčiny
 
Opatranka – lekárska prehliadka
Čuc še   –   cítiť sa
Termušic   –   týrať, trápiť
Briznuc   –   šplechnúť
Ciskac še   –   tlačiť sa 
Zaščepic   –   zaočkovac
Ma kedi   –   má čas
Rozkapčac   –   rozopnúť
Šikľina   –   moč
Buric   –   silno močiť
Jagbač   –   asi, hádam
Dobiti   -.   unavený
Frišni   –   rýchly
Žgvirčec   –   škvŕkať 
Vivaľic jazik   –   vyplaziť jazyk
Drabina   –   rebrík
Podalo mi   –  odľahlo mi 
Preči   –   predsa
.
.
 
D r a g o      05/12112014
.
.

V Krajine

27.03.2024

Doba je bizarná Život je skapatý Čo ráno platilo Večer už neplatí .

Feferónky 67

25.03.2024

Nie ten je priateľ, kto ťa opitého dvíha zo zeme, ale ten, kto si k tebe ľahne. . Kam sa hrabe ženská logika na ženskú fantáziu! .

Feferónky 66

23.03.2024

Keď vám iní kopú jamu, pomôžte im a urobte si bazén. Každý má svoje problémy a niektorí si privlastnia aj cudzie. .

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

Drahoslav Mika

fejtóny, aforizmy, básničky

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,226
Celková čítanosť: 5658326x
Priemerná čítanosť článkov: 2542x

Autor blogu

Archív