Založ si blog

Osud, Mustangológia

 
Osud 
 

          Kedysi dávno (1970), keď som už nebol vlkom, ležal som v Prešove na internátnej posteli v kanadách (kanady sme „fasovali“ na VKVŠ – Vojenskej katedre vysokej školy) a červeno-čiernej kockovanej (presnejšie štvorcovanej) košeli. Pod kanadami som mal podložené Rudé právo, aby som nimi nezašpinil internátnu deku. Bola to moja obľúbená poloha a volali sme ju „poloha ležiaceho strelca protilietadlového“.  Veľmi rád som ležal „len tak“ so zatvorenými očami a premýšľal. To bol jeden z oných prípadov. Premýšľal som o zmysle života, o jeho fungovaní, jednoducho – o základných filozofických témach. Pravdaže, nenachádzal som uspokojivé odpovede na tieto večné otázky, no pomaly, pomaličky som sa začal vzďaľovať materializmu (doporučenou knihou bola učebnica materialistickej filozofie od pána Miroslava Kusého, na presný názov si už nespomínam, ale učilo sa z nej pomerne ľahko), pričom som si to vôbec neuvedomoval. Moje myšlienky sa uberali približne takýmto smerom.

           Existujem iba ja, moja veľká maličkosť. Iba ja sám a nikto ani nič viac. Všetko ostatné je iba mojou predstavou. Predmety, ľudia, pocity… neexistujú. Všetko je výplodom mojej mysle. Vymyslel som si ľudí a všetko ostatné, čo ma „obklopuje“, presnejšie neobklopuje. Vymyslel som si radosť, žiaľ, bolesť…Všetko. Keďže okrem mňa nič iné neexistuje, je úplne zbytočné trápiť sa, jesť, ľúbiť, učiť sa… Všetko je zbytočné, lebo neexistuje. Je to iba moja predstava, výplod mojej mysle. 

          A postupne som šiel ešte ďalej. 

          A vlastne ako taký, neexistujem ani ja. Aj Ja som iba svojou predstavou. Som iba akousi myšlienkou, ideou. Akýmsi duchom, ktorý „existuje“ iba sám vo svojej mysli, sám vo svojej vlastnej predstave. A teda i ten tzv. Život je iba predstavou. 

          Kamaráti sa na mňa akosi čudne pozerali, možno si aj na čelo zaťukali, keď som sa nepozeral… Lenže…
 
         Akoby to bolo naplánované, v rámci štúdia filozofie sme mali na povinné čítanie okrem iných autorov aj dielo Vladimíra Iľjiča Lenina Materializmus a empiriokriticizmus. Neviem, koľkí z nás ho skutočne prečítali, ale mňa zaujalo od prvých riadkov. (Veľkú iniciatívu sme študovali takmer každý rok, a dodnes neviem, načo). Ak ma pamäť nepodvádza (lebo pripúšťam aj takú možnosť), bolo to v 17. diele Zobraných spisov. A práve tam som narazil presne na tie isté myšlienky, ktoré navŕtavali môj mozog. V.I.Lenin sa s nimi, pravdaže, nestotožňoval, tobôž nebol ich autorom. Práve naopak – podrobil ich prísnej kritike. Najmä filozofov ako boli Mach či Avenarius (aj tie mená si pamätám odvtedy), Kant či Hegel tvoria samostatnú kapitolu. 

          A tak som sa v danej etape ako približne 20-ročný šuhaj zaradil zmýšľaním medzi empiriokriticistov, ba dokonca som sa dopracoval, či skôr domyslel, až k solipsizmu (krajne subjektívnemu idealizmu)
 
D r a g o     1970
 
 
 

Mustangológia  
 
          Osud je ako divý mustang. Pri narodení ho dostaneš do daru od Sudičiek. A na Tebe veľmi záleží, do akej miery si ho dokážeš skrotiť. 

          Trochu podrastieš, zosilnieš, začneš túžiť po nezávislosti od nikoho a od ničoho. Chytíš Mustanga, pohladkáš ho po krásnom tele, potľapkáš jeho svaly… Položíš na neho sedlo, vysadneš, a ani nemusíš zakričať: -Hijó! Koník urobí krok, druhý,… rozbehne sa, kluše, cvála… Povedal by som – ako Bukefalos (ibaže Bukefalos nebol mustang, ale koník inej rasy, ktorého skrotil Alexander Macedónsky). Berieš do rúk uzdu, držíš ju pevne či menej pevne, pritiahneš ju či povolíš, … Podľa toho sa Tvoj život uberá priamo, doprava, doľava… rýchlejšie, pomalšie… a nezastaví sa do posledného okamžiku Tvojho života. Iba späť sa už nikdy nevrátiš, ibaže by si sa dostal do stroja času. Ak ťa niekedy Mustang zhodí zo svojho chrbta, nezúfaj a nevzdávaj sa. Len sa smelo vyhúpni späť na jeho chrbát a v jazde života pokračuj. Ak sa pozabudneš, ak sa nesprávne zorientuješ – nasmeruješ Mustanga zlým, neželaným smerom. Ak uzdu príliš povolíš, alebo sa ti Mustang vyšmykne z rúk – vymkne sa spod Tvojej kontroly Tvoj Osud. Mustang Ťa unesie, kam chce on, nie kam chceš Ty. Môže Ťa zhodiť do priepasti, odkiaľ niet návratu. 

          Tak drž uzdu svojho Mustanga vždy pevne v rukách, veď ho ta, kam chceš Ty! A nenechaj sa zhodiť!   
 
D r a g o     1995
 
 
 
mustangy
ilustrácia: Viliam Kusi

Feferónky 72

22.04.2024

V minulosti bol sex alternatívou k debilným seriálom. Zvláštne znamenie: Bez pírsingu, bez tetovania, psa nemá. .

Zo Zvyku

20.04.2024

Na Matku Zem sme zanevreli Na pretras prišli Nebesá Zvyká si trpák na povely A jeho duša neplesá .

Zloba

18.04.2024

Potmolím sa, kade cesty nevedú Neklenú sa nad vodami mosty Sŕknem dúšok živej vody od smädu Sníva Duša, kým sa telo postí .

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Drahoslav Mika

fejtóny, aforizmy, básničky

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,239
Celková čítanosť: 5692458x
Priemerná čítanosť článkov: 2542x

Autor blogu

Archív